Orzeczenia
Procedura orzecznicza:
Na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017r w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
1. Wnioskodawca składa wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii w wersji papierowej ( lub elektronicznej począwszy od 1 stycznia 2019r).
2. Wnioskodawca do wniosku dołącza dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności (§6 ust. 3, 4):
a) opinie
b) zaświadczenia
c) wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich
d) dokumentację medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego
e) poprzednio wydane orzeczenia lub opinie,
jeśli złożenie wniosku było poprzedzone obserwacjami lub badaniami diagnostycznymi dziecka prowadzonymi przez pracowników poradni, w której działa zespół, wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań dołącza się do wniosku, informując o tym wnioskodawcę,
jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka (§6 ust 4),
jeżeli wniosek nie zawiera danych lub oświadczeń lub wnioskodawca nie dołączył do wniosku wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub przedstawienia tej dokumentacji w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania,
jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji albo dołączona dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia/opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia/opinii przeprowadzają specjaliści poradni odpowiednio do posiadanej specjalności, z wyłączeniem badań do wydania zaświadczenia lekarskiego.
3. Do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania i indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego do wniosku wnioskodawca dołącza zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka wydane przez lekarza specjalistę lub podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego.
Zaświadczenie zawiera:
a) przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły/przedszkola
b)rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnie z obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły/przedszkola
4. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia można zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o jej wydania. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.
w/w opinia zawiera:
1. informację :
a) o rozpoznanych przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
b) oraz możliwościach psychofizycznych dziecka, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach
2. informację o funkcjonowaniu dziecka w szkole, przedszkolu, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci:niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka
3. informację :
a) o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka w szkole/przedszkolu,
b) formach udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
c) okresie ich udzielania
d) oraz efektach podjętych działa i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka
5. W przypadku wydania orzeczenia lub opinii dotyczących dzieci z zaburzoną komunikacją werbalną należy uwzględnić ich możliwości komunikacyjne. W badaniach należy uwzględnić sposoby i środki komunikacji dostosowane do potrzeb tych dzieci, z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), którymi posługuje się dziecko, w tym testy niewerbalne.
6. W posiedzeniu zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
a) na wniosek przewodniczącego i za zgodą rodzica :
- nauczyciele, wychowawcy i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem w przedszkole/szkole
- asystent nauczyciela lub osoba niebędąca nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy
- pomoc nauczyciele
- asystent edukacji romskiej
wyznaczeni przez ich dyrektora
b) na wniosek lub za zgodą rodzica – inne osoby w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub inni specjaliści
Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli i szkół mających siedzibę na terenie działania poradni.
Wyjątki:
- w przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci
- w przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
Terminy:
1. Orzeczenia i opinie wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku (wniosek do pobrania w zakładce "Do pobrania")
2. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania wydaje się w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Orzeczenia i opinie przekazuje się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku lub za pokwitowaniem, w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia lub opinii.
Orzeczenie lub opinię wydaje się w jednym egzemplarzu.